NU Archief vanaf 2009

ronaldjansen

Bericht door ronaldjansen »

Marcel schreef:Ik ben op de dag van lossing van Perpignan rond 7.00 uur vertrokken uit Soustons. Iets onder Bordeaux zag ik de Perpignan duiven hoog in kleine groepjes over komen. Het weer was mijns inziens niet echt super die dag en er viel hier en daar een bui. Ik heb het stuk ook in één ruk afgelegd en ik was alleen al van het zitten en gas geven gesloopt. Als je die ervaring opdoet krijg je (als je het al niet had) diep respect voor de hedendaagse fondduif (ook als deze wind mee heeft).
hmm, ken dat gevoel!

Ik kan na zo´n geintje niet meer lopende de auto uit........
ronaldjansen

Bericht door ronaldjansen »

Peter85 schreef:In principe ben ik het met Arjan eens.

Indien niet mogelijk om op vrijdag te lossen door te harde Z/ZW/ZO wind dan bij dezelfde wind op zaterdag 's morgensvroeg eruit (uur of 6 kan makkelijk in de zomer). Dan hebben ze ongeveer tot 23 uur de tijd om thuis te komen. Als ze 80 per uur halen komen ze een heel eind. 17 x 80 =1360km.

Maar ook bij lossingen op vrijdagmiddag bij een uitgangswaarde van 70 per uur kan je al problemen krijgen. Zie Limoges. Speel hier om 730km, Jeroen denk ik rond de 710. Duiven die om 14.00 gelost worden op de vrijdag komen denk ik op zulke afstanden ook wel door in de nacht. Zie ook het voorbeeld van Henk Jurriëns mbt Limoges. Die duiven vliegen ook 'maar' net 72km per uur. Maar vallen hier in het midden van het land de hele nacht door (prijzen 2-6-9-13 t/m 20 zitten hier in de CCG). En ik denk dat die duif op plek 1 ook een stukje in de nacht heeft doorgevlogen.

Ook lijkt het me niet echt in belang van het welzijn van een duif om vanaf dinsdag/woensdag tot maandag in een mand te zitten.

En ook kan niet iedereen zomaar vrij nemen (je zou er bijna vanuit gaan dat de NPO alleen maar denkt aan de thuislopende bejaarde mannetjes).

Denk dat het probleem is dat de overnachtfond in een soort van versnelde evolutie is beland. Vroeger stonden deze vluchten meerdere dagen open (ongeacht het weer). Tegenwoordig gaat het stukken sneller. En ik denk persoonlijk dat je die evolutie niet tegen kan houden. Juist door de selectie die men toe heeft gepast in de afgelopen decennia is men op het punt beland dat er nu zulke duiven geboren worden en bestaan die ook in de nachten langer doorvliegen, of zelfs 's nachts thuiskomen. En ik denk niet dat we dit verschijnsel nog terug kunnen draaien. Het is een evident onderdeel van onze sport/hobby, de selectie, net als de wedstrijden. En over een jaar of 10 hebben we misschien duiven die 2000km makkelijk aan kunnen.
Inderdaad, we kweken ze zelf: die nachtvliegers.
Mijns inziens niks mis mee hoor!
Gebruikersavatar
Ronnie
Praathuis SUPER-VIP
Praathuis SUPER-VIP
Berichten: 19865
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 12:28
Locatie: Engwierum / Dokkum / Neede Overnachtfond

Bericht door Ronnie »

Algemene Nieuwsfeiten vanuit Bestuur NPO - 2 april 2009

Internationaal spel afdeling 7 t/m 11

Met betrekking tot de overeenkomst met de afdelingen 7 tot en met 11 en het internationale spel zijn de volgende afspraken bevestigd:

0. Alle liefhebbers die NU spelen dienen niveau 9 te zetten en spelen dan automatisch mee in niveau 10. De Duitse liefhebbers vullen verplicht niveau 10 in. Uit niveau 10 wordt de NU uitslag gemaakt. In niveau 10 kunnen de NU liefhebbers poulen.
0. De NU zal zelf de publicatie verzorgen dat liefhebbers voor aanvang van het seizoen dienen aan te geven als zij niet willen dubbelen.

0. De NPO huldigt de internationale kampioenen tijdens de Nationale manifestatie. De NU levert de gegevens, zoals berekend volgens het eigen systeem (6 NU-vluchten en NU-kampioenschappen). NPO neemt deze gegevens over. De kosten van de internationale huldiging door NPO op de manifestatie worden gedragen door NPO. Overigens kunnen alle NU-kampioenen uitgebreid worden gehuldigd op een eigen feestmiddag georganiseerd door de NU.

0. Persberichten door de NU zelf te verzorgen met kopie aan de NPO. Indien NPO publiceert dan kopie aan de NU. Bij misverstanden overleg met elkaar.

0. Het Internationale spel, niveau 10, is van de NPO waar zij eindverantwoordelijk voor blijft. Bestuur NPO kan het Internationale spel delegeren aan een ander rechtspersoon, maar het eigendomsrecht blijft voorbehouden aan bestuur NPO.

0. Correspondentie zal aan de afdelingen 7 t/m 11 gezonden worden met een afschrift aan de NU. Dit om de structuur en beleidslijnen van de NPO aan te houden.

Het bestuur NPO hecht er veel waarde aan om gezamenlijk tot een werkbare situatie te komen en met hoopt dat men hier een aanzet toe heeft gegeven. De afspraken hebben betrekking op 2009. In het najaar zal er geëvalueerd worden met de afdelingen 7 t/m 11, de NU en het bestuur NPO.
Of ze nou Dowkes of Doev'n worden genoemd, tis beide prachtig spul.
Gebruikersavatar
romkew
Stamtafel asdoffer
Berichten: 3081
Lid geworden op: vr jan 25, 2008 14:12
Locatie: Drachten,Fryslan midfond, Dagfond
Contacteer:

Bericht door romkew »

Hoe werkt dat nu met de dagfond dan? Kun jij daar wat uitleg over geven Ronnie?Voor Blois bijvoorbeeld ga ik ze neit Nationaal zetten, heeft voor mij geen zin/ meerwaarde. Ik vind de NU echter wel een leuk initiatief.
Gebruikersavatar
jeroen
Crewmember
Crewmember
Berichten: 12361
Lid geworden op: zo okt 08, 2006 21:09
Locatie: Ammerzoden Allround

Bericht door jeroen »

Klopt de eerste dagfond met als losplaats le Ferte Bernard ????
Peter85
Stamtafel asdoffer
Berichten: 1577
Lid geworden op: za apr 05, 2008 15:21
Locatie: GLD Midfond - Dagfond

Bericht door Peter85 »

jeroen schreef:Klopt de eerste dagfond met als losplaats le Ferte Bernard ????
Chateaudun toch????
Easy to find what's wrong
Harder to find what's right
Gebruikersavatar
comb.hoomoedt
Stamtafel asdoffer
Berichten: 4387
Lid geworden op: za jun 14, 2008 14:28
Locatie: steenwijk -steenwijkerwold
Contacteer:

Bericht door comb.hoomoedt »

het is chauteaudun zou eerst wel la ferte bernard wezen maar verandert
het moet maar zoals het moet
Gebruikersavatar
Ronnie
Praathuis SUPER-VIP
Praathuis SUPER-VIP
Berichten: 19865
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 12:28
Locatie: Engwierum / Dokkum / Neede Overnachtfond

Bericht door Ronnie »

romkew schreef:Hoe werkt dat nu met de dagfond dan? Kun jij daar wat uitleg over geven Ronnie?Voor Blois bijvoorbeeld ga ik ze neit Nationaal zetten, heeft voor mij geen zin/ meerwaarde. Ik vind de NU echter wel een leuk initiatief.
Na afspraken die gemaakt zijn met het NPO is het verplicht om eerst nationaal (niveau 9) te spelen. Alle duiven die hierin staan worden met toevoeging van de Duitse duiven over genomen in de NU uitslag. Voordeel is dat je bij de NU in afstand zones wordt ingedeeld en dus altijd vliegt tegen mensen die maximaal 50 km afstand verschil hebben op die wedvlucht.

De zone indeling wordt bepaald door je afstand vanaf bergerac.
Of ze nou Dowkes of Doev'n worden genoemd, tis beide prachtig spul.
Gebruikersavatar
Ronnie
Praathuis SUPER-VIP
Praathuis SUPER-VIP
Berichten: 19865
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 12:28
Locatie: Engwierum / Dokkum / Neede Overnachtfond

Bericht door Ronnie »

Peter85 schreef:
jeroen schreef:Klopt de eerste dagfond met als losplaats le Ferte Bernard ????
Chateaudun toch????
Ik heb inmiddels 4 verschillende losplaatsen gehoord en gelezen. Ik ga er van uit en we doen er alles aan om alle afdelingen in dat weekend op dezelfde losplaats te krijgen.

Dit is de laatste stand volgens de NPO site:

Afbeelding
Of ze nou Dowkes of Doev'n worden genoemd, tis beide prachtig spul.
Gebruikersavatar
jeroen
Crewmember
Crewmember
Berichten: 12361
Lid geworden op: zo okt 08, 2006 21:09
Locatie: Ammerzoden Allround

Bericht door jeroen »

Ja Chateaudun is erg genoeg, weer krijgen ze het voor elkaar om liefhebbers niet allemaal gelijke kansen te geven.

Voor de kortste afstanden is Chateaudun namelijk geen 500 km. En kunnen de liefhebbers op de kortste afstanden weer dag zeggen tegen een top klasering in een dagfond competitie.

Wordt eens tijd dat hieraan echt iets gedaan wordt, gelijke kansen voor iedereen.
Peter85
Stamtafel asdoffer
Berichten: 1577
Lid geworden op: za apr 05, 2008 15:21
Locatie: GLD Midfond - Dagfond

Bericht door Peter85 »

jeroen schreef:Ja Chateaudun is erg genoeg, weer krijgen ze het voor elkaar om liefheers niet allemaal gelijke kansen te geven.

Voor de kortste afstanden is Chateaudun namelijk geen 500 km. En kunnen de liefhebbers op de kortste afstanden weer dag zeggen tegen een top klasering in een dagfond competitie.

Wordt eens tijd dat hieraan echt iets gedaan wordt, gelijke kansen voor iedereen.
Het is idd raar deze keuzes Jeroen. Wij spelen in hetzelfde CCG volgens mij zit jij net onder de grens van de 500km. Ik zit er ruim boven. Gevolg is. De helft van de CCG kan niet aanspraak maken op bepaalde nationale competities terwijl de andere helft dat wel kan. Ook kloppen de uitslagen dan mijn inziens niet. Immers volgende reglementen gezien vliegen dan midfondduiven en dagfondduiven in hetzelfde concours tegen elkaar. Komen op dezelfde uitslag alleen telt deze voor beide anders. Hoe ingewikkeld wil je het hebben.
Easy to find what's wrong
Harder to find what's right
Gebruikersavatar
jeroen
Crewmember
Crewmember
Berichten: 12361
Lid geworden op: zo okt 08, 2006 21:09
Locatie: Ammerzoden Allround

Bericht door jeroen »

Inderdaad ik zit op 493 km, dat heeft te reden dat ongeveer iedereen onder de Waal geen 500 km vliegt.
Peter85
Stamtafel asdoffer
Berichten: 1577
Lid geworden op: za apr 05, 2008 15:21
Locatie: GLD Midfond - Dagfond

Bericht door Peter85 »

jeroen schreef:Inderdaad ik zit op 493 km, dat heeft te reden dat ongeveer iedereen onder de Waal geen 500 km vliegt.
Beetje jammer dat ze dan zo'n vlucht kiezen. Denk niet dat ze in het afdelingsbestuur daarmee rekening hebben gehouden. Als ze ene 25 km verder zouden zijn gegaan had je het hele probleem niet gehad...
Easy to find what's wrong
Harder to find what's right
Gebruikersavatar
Marcel
Praathuis VIP
Praathuis VIP
Berichten: 20168
Lid geworden op: di jan 22, 2008 9:55
Locatie: Nederland Overnachtfond

Bericht door Marcel »

Ook voor dit probleem is mijn oplossing om afdeling 7 op te heffen en het gebied te verdelen onder de anders afdelingen de oplossing. :idea:
Alles wat we zijn, is het resultaat van wat we dachten.
Peter85
Stamtafel asdoffer
Berichten: 1577
Lid geworden op: za apr 05, 2008 15:21
Locatie: GLD Midfond - Dagfond

Bericht door Peter85 »

Marcel schreef:Ook voor dit probleem is mijn oplossing om afdeling 7 op te heffen en het gebied te verdelen onder de anders afdelingen de oplossing. :idea:
Hoe wil je de verdeling dan maken Marcel?
Dus wie waarnaartoe.
Easy to find what's wrong
Harder to find what's right
Plaats reactie